Arī pieminēts kā:
- Теодор Залькалнс
Profesija un/vai nodarbošanās:
Mākslinieks, Tēlnieks, Triju zvaigžņu ordeņa kavalieris
Kapsēta |
Raiņa kapi (Rīga) Skatīt Google Maps |
---|---|
Sektors |
Laukums |
Rinda |
|
Vieta |
037 |
Detalizēta informācija
Teodors Zaļkalns (līdz 1930. gadam - Teodors Grīnbergs bija viens no pirmajiem profesionālajiem latviešu tēlniekiem.
Dzimis Allažu pagasta "Zaļajā Kalnā", zemnieka un tirgotāja ģimenē.
Zaļkalns mācījās Allažu draudzes skolā, tad Rīgas pilsētas reālskolā.
1893. gadā viņš iestājās Štiglica Centrālajā tehniskās zīmēšanas skolā Pēterburgā (to beidza 1899. gadā reizē ar Gustavu Šķilteru), kur specializējās dekoratīvajā glezniecībā un ofortā.
Pēc mācībām Zaļkalns devās studēt uz Minheni, pēc tam arī uz Parīzi ar mērķi papildināties dekoratīvajā glezniecībā, taču, sastapies ar Ogistu Rodēnu, nolēma kļūt par tēlnieku. Zaļkalns daudz apmeklēja muzejus un īpašu uzmanību pievērsa Ēģiptes akmens tēlniecībai.
Atgriezies Pēterburgā, Zaļkalns strādāja K. Faberžē juvelierizstrādājumu uzņēmumā, kur veidoja modeļus cilvēku un dzīvnieku figūriņām. Vasarās viņš atgriezās mājās un strādāja galvenokārt ar portretiem (šajā laikā tikās arī ar tādiem māksliniekiem kā Janis Rozentāls un Jūlijs Madernieks).
1903. gadā Zaļkalns pārcēlās uz Jekaterinburgu, kur strādāja par mākslas skolotāju. Paralēli viņš arī veidoja portetus un statuetes.
1907. gadā Zaļkalns devās uz Itāliju un Florencē pētīja bronzas liešanas un marmora apstrādes tehnologiju, iepazinās ar itāliešu vecmeistaru darbu origināliem.
1909. - 20.g. dzīvoja Pēterburgā, Štiglica Centrālās tehniskās zīmēšanas skolas pedagogs (1918 - 1919).
1920.g., atgriezies Latvijā, Zaļkalns dzīvoja un strādāja Rīgā, izveidojis mākslinieku biedrību "Sadarbs".
Kā pasūtījuma darbus veidoja
1929. gadā rakstnieka Jāņa Akurātera (1929) un
1931. gadā dzejnieces Aspazijas krūšutēlus,
1930. gadā dzejnieka Jāņa Poruka kapa pieminekli Meža kapos Rīgā
1933. gadā Fr. Bārdas piemineklī Umurgas kapos
1931. gadā Kazdangā uzstādīja viņa kalto pieminekli Māteru Jurim, bet Plācī cilni Pirmajā pasaules karā kritušajiem.
1937. gadā Centrāltirgū bija paredzēts uzstādīt vairākmetrīgu cūkas skulptūru, ko varēja uztvert arī kā Latvijas bekona simbolu, bet šī iecere netika īstenota.
1938. gadā pie toreizējā Rakstnieku nama Siguldā atklāja viņa veidoto Kronvaldu Ata pieminekli.
No 1944. līdz 1958. gadam Zaļkalns darbojās kā profesors un Tēlniecības katedras vadītājs Latvijas Mākslas akadēmijā.
Pēc Otrā pasaules kara Zaļkalns arī aktīvi sadarbojās ar okupētās Latvijas varas iestādēm. Vēsturē paliekošākā šī laika viņa "ierosme" bijusi aicinājums nojaukt Brīvības pieminekli kā mākslinieciski mazvērtīgu un padomju ideoloģijai kaitīgu. Var teikt, ka pieminekli lielā mērā izglāba Rīgā dzimušās krievu mākslinieces un PSRS autoritātes Veras Muhinas aizstāvība. Padomju laikā gan tika noklusēts fakts, ka T. Zaļkalns bija viens no tiem māksliniekiem, kurš ļoti aktīvi piedalījās Brīvības pieminekļa skiču konkursā. Viņš bija sagatavojis pat 6 dažādus metus piemineklim, taču rezultātā žūrija izvēlējās K. Zāles variantu, Zaļkalnu atstājot 2. vietā un apbalvojot ar 3000 latu prēmiju.
Vienlaikus, visur citur Latvijā šajā laikā tika nojaukti un izpostīti desmitiem Latvijas brīvības cīņām un neatkarībai veltīto pieminekļu.
1945. gadā ieguvis Latvijas PSR Tautas mākslinieka titulu.
1947—1955. gadā ievēlēts par Latvijas PSR Augstākās Padomes deputātu
1947. gadā ievēlēts par PSRS Mākslas akadēmijas īstenais locekli
1957. gadā ieguvis PSRS Tautas mākslinieka titulu
1971. gadā kļuvis par Sociālistiskā Darba Varoni
***
Pirmie Zaļkalna darbi bija figurāli veidojumi; viņa agrīnā posma dabiem raksturīgs dabiskums, plastiskas formas ("Bronza"), kompozicionāla vienkāršība (nav vairākfigūru kompozīcijas, neparastu izteiksmju vai pozu), materiāli — bronza vai marmors.
Granītā Zaļkalns veidoja kapu pieminekļus (piemēram, obeliska formas kapakmeni ar tautas ornamentiku, stilizētiem ziediem Emīlam Dārziņam). Pirmā pasaules kara laikā Petrogradā Zaļkalns veidoja vairākus māmiņu tēlus, kuriem pozēja latviešu bēgles, piemēram, "Stāvošā māmiņa" (1915), "Sēdošā māmiņa" (1916 - 1923), kas ir simboliski tēli.
Zaļkalna veidots pirmais latviešu kultūras darbiniekam Rīgā uzceltais Rūdolfa Blaumaņa piemineklis (1928), A. Kronvalda piemineklis Siguldā (1938).
Zaļkalns veidojis arī dzīvnieku tēlus, bijis izcils animālists - "Jēriņš" (1933), "Cūka" (1937). Zaļkalna daiļradi var nosacīti iedalīt trijos posmos:
- impresionistiskais posms ("Ludmila"), Ēģiptes mākslas ietekmes posms, kurā parādās simboliski tēli,
- vispārinājums, atsevišķi kubisma paņēmieni (māmiņu tēli),
- vēlīnais posms (kapu pieminekļi, piemēram, Poruka Meža kapos Rīgā (1930) un Bārdas Umurgas kapos (1933)).
Zaļkalns darbojies arī mākslas kritikā.
Tēlnieka darbnīcā Biķernieku ielā 13, Rīgā no 1967. līdz 1994.g. darbojās memoriālais muzejs.
No 1973. līdz 1988. gadam Latvijas Mākslas akadēmija saucās Teodora Zaļkalna LPSR Valsts Mākslas akadēmija.
Pieejamie pakalpojumi:
Apbedījuma vietu uzkopšana un uzturēšana
Piedāvājam veikt apbedījuma vietas ģenerālās uzkopšanas un regulārās uzturēšanas pakalpojumus attālināti visās kapsētās Latvijā.
Mūsu specialisti profesionāli veiks situācijas novētējumu, uzklausīs Jūsu vēlmes un sastādīs veicamo darba tāmi. Darba rezultāti tiks fiksēti ar FOTO atskaiti (fotogrāfija pirms apbedījuma sakopšanas un fotogrāfija pēc apbedījuma sakopšanas), kuras tiks nosūtītas Jums uz norādīto e-pasta adresi, lai varētu pārliecināties par veikto darba kvalitāti.
Pakalpojuma maksa ir saistīta ar apbedījuma (kapsētas) atrašanās vietu, izmēru un veicamajiem darbiem.
Apbedījuma vietas labiekārtošana
Piedāvājam izgatavot un uzstādīt kapu pieminekļus, apmalītes vai kopējo apbedījuma vietas ansambli attālināti jebkurā kapsētā visā Latvijā. Pieminekļi un apmalītes tiek izgatavotas no augstvērtīga granīta, laukakmens vai marmora - ar gravējumiem, portretiem vai bronzas burtiem un dažādiem citiem aksesuāriem.
Piedāvājam arī visu veidu rekonstrukcijas un renovācijas darbus apbedījuma vietās.
Pakalpojuma maksa ir saistīta ar apbedījuma (kapsētas) atrašanās vietu, izmēru un vēlamajiem darbiem.
Apbedījuma vietas piederumi, aprīkojums, aksesuāri
Piedāvājam apbedījuma vietas piederumus, aprīkojumu un aksesuārus — soliņus, sētiņas, kapu svečturus, granīta vāzes, bronzas izstrādājumus, burtus un citus metāla aksesuārus.
Jūs varat veikt pasūtījumu arī attālināti - mēs atradīsim vislabāko risinājumu, un parupēsimies par piegādi vai uzstādīšanu.
Apbedījuma vietas novērtēšana
Mūsu speciālists apmeklēs apbedījuma vietu un profesionāli novērtēs tās tehnisko un vizuālo vispārējo stāvokli: uzstādītā aprīkojuma - pieminekļu, apmalīšu, sētiņu kopējo vizuālo un tehnisko stāvokli, kā arī reljefa un floras īpatnības konkrētajā kapavietā.
Sagatavosim detalizētu aprakstu ar ieteikumiem apbedījuma vietas uzlabošanai, kā arī iespējamajām izmaksām. Pēc tam atbilstoši Jūsu vēlmēm varam veikt apbedījuma sakopšanu, renovāciju vai cita veida uzlabošanu.
Pakalpojuma maksa ir atkarīga no apbedījuma (kapsētas) atrašanās vietas.
Apbedījuma vietas 3D dizaina izstrāde un projekts
Piedāvājam veikt kapavietas kompleksa 3D projekta dizaina izstrādi un/vai modelēšanu.
3D projekts sniedz iespēju ar maksimālu precizitāti prognozēt tādu rezultātu, kādu vēlaties realizēt. Kopējā apbedījuma vietas ansamblī var precīzi attēlot priekšmetu un materiālu proporcijas, krāsu izvēli. Individuāla dizaina izstrāde no idejas līdz izgatavotam projektam kapos.